20% تخفیف برای شما (تمامی دوره ها)

همه چیز درباره راهنمای رفع اختلال خواب کودک

راهنمای رفع اختلال خواب کودک
فهرست مطالب

انسان ها تقریبا یک سوم از زندگی خود را در خواب سپری می کنند، خواب تا سه ماهگی برای نوزاد یک نیاز جسمانی محسوب می شود. تقریبا از سن سه ماهگی به خواب رفتن نوزاد کمتر با میزان شیر خوردن او در ارتباط است. در حدود 9 تا 12 ماهگی، کودک می تواند اولین مخالفت جدی خود را با خواب نشان دهد. علاوه بر این تمایل دارد تماس خود را با محیط اطرافش حفظ کند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با موضوع راهنمای رفع اختلال خواب کودک بیشتر آشنا شویم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با راهنمای رفع اختلال خواب کودک

قبل از اینکه به راهنمای رفع اختلال خواب کودک بپردازیم باید بدانید خوابیدن یک رفتار بهداشتی بسیار مهم در جهت سلامت روانی و جسمی به شمار می رود. بدن و مغز در زمان خوابیدن خود را به طور کامل ترمیم می کنند. اگر خواب کافی صورت نگیرد، کودک توانایی یادگیری خود را به طرز قابل توجهی از دست خواهد داد. یکی از تکنیک های مهمی که در زمان خواب ترمیم می شود مربوط به اختلالات حافظه می باشد. کودکانی که به اندازه کافی نمی خوابند احتمال دارند دچار نقص حافظه شوند. خوابیدن برای سلامت جسمی و روانی لازم است. خواب کافی در کودکان باعث رشد بهتر جسمی می شود.

دوره آموزش خواب کودک

اصول خواب کودک، آموزش خواب مستقل، روش های موثر خواب کودک و ...

در راهنمای رفع اختلال خواب کودک ذکر شده است برخلاف تصور بسیاری از افراد، بی خوابی و سایر اختلالات خواب فقط مربوط به افراد بزرگسال نمی شود. به یاد داشته باشید این موضوع در کودکان زیاد دیده می شود. گاهی اوقات این مشکل در نوزادان نیز به چشم می خورد. مطالعات نشان می دهد که بخشی از مشکلات مانند دشواری های رفتاری، رشدی، تحصیلی، اجتماعی و ناهنجاری های وزنی روی کیفیت خواب کودکان اثر می گذارد. با بروز اختلال خواب در کودکان علاوه بر اینکه این موضوع روی سلامت آن ها تأثیر می گذارد، خانواده نیز دچار تنش می شوند. به همین خاطر علت اختلال خواب در کودکان بسیار مهم است.

بی خوابی در کودکان

نگاهی به انواع اختلال خواب در کودکان

اختلالات خواب در کودکان خود را به هر شکلی نشان می دهد. در ادامه انواع اختلالات خواب در کودکان را به طور دقیق بررسی می کنیم:

سندرم پای بی قرار

در راهنمای رفع اختلال خواب کودک ذکر شده است که در سندرم پای بی قرار کودک پای خود را مرتب تکان می دهد. این اختلال گاهی با سوزش و مورمور شدن پا نیز همراه است. سندرم پای بی قرار ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق بیفتد، اما معمولا در شب بیشتر رخ می دهد.

بی خوابی

همانطور که در راهنمای رفع اختلال خواب کودک آورده شده است بی خوابی یکی از مهم ترین اختلالات در کودکان و سایر رده های سنی محسوب می شود. مشکلات هورمونی و استرس باعث ایجاد این اختلال هستند. اگر به این مشکل بی توجهی شود کودک با مشکلاتی نظیر اختلال یادگیری، ضعف سیستم ایمنی و عدم تمرکز روبرو می شود.

حمله خواب یا نارکولپسی

در راهنمای رفع اختلال خواب کودک ذکر شده است حمله دائم خواب یا نارکولپسی حالتی است که در آن شخص دچار خستگی بیش از حد می شود و به خواب نسبتا عمیقی فرو می رود. در اصطلاح عامیانه به این اختلال بختک می گویند، زیرا شخص فلج می شود و بلافاصله پس از بیدار شدن توان حرکت کردن ندارد. این حمله گاهی اوقات بدون هیچ علت خاصی رخ می دهد و گاهی اوقات بیماری هایی مانند ام اس موجب بروز این اختلال می شوند.

وقفه تنفسی یا آپنه خواب

خواب است بدانید آپنه خواب در حقیقت وقفه های تنفسی هستند که در خواب ایجاد می شوند. به یاد داشته باشید وقفه های تنفسی به عنوان یک مشکل کاملا جدی تلقی می شوند و نباید از آن ها به سادگی گذشت. در این اختلال به بدن کودک اکسیژن کافی نمی رسد، به همین خاطر خواب خوبی ندارد و دائما بیدار می شود.

اختلال خواب پریشی یا پاراسومنیا

یکی از اختلالات خواب در کودکان پاراسومنیا می باشد. این اختلال موجب شده کودک در خواب حرکات عجیب و رفتارهای غیر عادی از خودش نشان دهد. از میان این رفتارها می توان به کابوس شبانه، حرف زدن در خواب، فشار دادن فک ها روی هم، دندان قروچه، شب ادراری و ناله کردن اشاره کرد.

آموزش خواب کودک : تکنیک‌های رفع عادت‌های بد

قسمتی از دوره آموزش جامع خواب کودک از نوزادی تا ۵ سالگی

بررسی نشانه بی خوابی شدید

در راهنمای رفع اختلال خواب کودک روی موضوع بی خوابی شدید تأکید زیادی شده است. به گفته روانشناسان کودک برخی از کودکان در به خواب رفتن درگیر مشکل می شوند یا ممکن است زود از خواب بیدار شوند. از دلایل بی خوابی می توان به افسردگی و اضطراب اشاره کرد. به بیان دیگر کودکانی که از خواب زود بیدار می شوند احتمال دارد دچار افسردگی شوند و کودکانی که شب ها در به خواب رفتن دچار مشکل می شوند ممکن است درگیر اضطراب شوند.

نشانه های مهم اختلال خواب در کودکان

نشانه های اختلال خواب در کودکان چیست؟

از اصلی ترین نشانه های اختلال خواب در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است کودک شما شب ها به علت خارش پا، احساس ناراحتی داشته باشد.

  • خواب کودک شما هر بار کمتر از 90 دقیقه طول می کشد. حتی شب ها او خواب راحتی ندارد.

  • کودک شما روی تختخواب دراز می کشد، ولی نمی خوابد و تا چند ساعت از شما خواهش می کند برای او لالایی یا قصه بخوانید. علاوه بر این ممکن است خوراکی یا نوشیدنی بخواهد.

همانطور که در راهنمای رفع اختلال خواب کودک آورده شده است، اگر کودک شما یکی از نشانه های زیر را داشت، حتما با متخصص بیماری های کودکان صحبت کنید:

  • عدم بیدار شدن در زمان صبح

  • بی قراری زمان خوابیدن

  • دندان قروچه

  • شب ادراری

  • خروپف کردن

  • اختلال خواب در زمان شب

  • کابوس دیدن

  • انرژی نداشتن در طی روز

  • خواب گردی

  • مشکل در به خواب رفتن

علائم اختلال خواب در کودکان

رفع اختلال خواب کودک با چند راهکار ساده

شما می توانید با راهنمای رفع اختلال خواب کودک کیفیت خواب فرزند خود را بهبود ببخشید. نیازهای هر کودک با دیگری متفاوت است. به همین خاطر کاری را انجام دهید که مناسب کودک تان باشد. یکی از مهم ترین نیازها که باید به آن توجه شود، تشک مناسب و داشتن رختخواب می باشد. در صورتی که کودک شما درگیر بی خوابی مداوم شده باشد، باید با متخصص بیماری های کودکان صحبت کنید. از توصیه های متخصص کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسباب بازی و عروسک مورد علاقه کودک تان را پیش از خواب در آغوش او قرار دهید.

  • اگر کودک تان وسط خواب بیدار شد، بدون ایجاد سر و صدا او را در اتاقش قرار دهید.

  • اگر کودک شما از تاریکی ترس زیادی دارد، در اتاقش یک چراغ خواب کم نور قرار دهید.

  • هنگام خواب کودک، گوشی موبایل و تلویزیون را بی صدا یا خاموش کنید.

  • کودکان حداقل یک ساعت پیش از خواب نباید سرگرم بازی های کامپیوتری شوند.

رزرو مشاوره خصوصی مامایی

مشاوره با مهسا یزدانیان کارشناس مامایی (نظام پزشکی: م-58324)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت رو از دست نده
20% تخفیف
تمامی دوره ها
تا پایان امروز
با کد تخفیف زیر:
TKH20