20% تخفیف برای شما (تمامی دوره ها)

آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر + تصویر

آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر
فهرست مطالب

آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر جزء مهمترین اصول نگهداری و رشد است که باید از آن آگاه شوید. هنگامی که برای اولین بار نوزاد خود را در آغوش می گیرید، احساس آرامش شما را فرا می گیرد. ورود نوزاد به خانواده می تواند چالش های مادر شدن را جایگزین چالش های بارداری کند. یکی از چالش های که بسیاری از مادران تازه کار با آن مواجه می شوند، شیردادن است.

نشانه هایی مانند جلو و عقب بردن سر، مکیدن یا خارج کردن زبان از دهان، لیس زدن لب ها و گذاشتن دست ها روی دهان همگی آمادگی نوزاد برای نیاز به تغذیه با شیر مادر را متذکر می شوند. کودک برای سیر شدن با شیر باید تحمل نگهداری به شکل خوابیده به پهلو، قدرت و هماهنگی برای چسبیدن به سینه و هماهنگی تنفس، مکیدن و بلع را داشته باشد. در این متن تصمیم داریم پیرامون دستورالعمل هایی برای آموزش تغذیه با شیر مادر سخن بگوییم.

در آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر بررسی دستورالعمل هایی پیش از شیر دادن مهم به نظر میرسد که در این بخش به آنها می پردازیم.

رزرو مشاوره خصوصی

مشاوره با مهسا یزدانیان کارشناس مامایی (کد نظام پزشکی: م-58324)
پوزیشن های مختلف برای شیر دادن نوزاد

تماس نزدیک با نوزاد

در اولین ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد، سعی کنید او را به خود نزدیک نمایید و با او تماس پوستی ایجاد کنید. این موضوع در ازدیاد شیر مادر و فراهم نمودن حس امنیت و آرامش نوزاد نقش دارد. همچنین نوزادان را تشویق می‌کند تا دفعات بیشتری تقاضا برای شیر مادر داشته باشند، حتی زمانی که کمی خواب‌آلود به نظر می رسند.

کاهش استرس و استراحت کافی در تغذیه نوزاد با شیر مادر

یکی از نکاتی که در آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر باید به آن بپردازیم، احساس آرامش مادر در هنگام شیر دادن است. احساس آرامش در موقع شیر دادن، نداشتن اضطراب و یافتن یک محیط راحت به شما در شیر دادن نوزاد به بهترین نحو یاری می رساند. اگر احساس استرس دارید، دوش آب گرم، موسیقی آرام بخش یا تنفس عمیق می تواند ایده ای مناسب برای رفع این احساسات از شما باشد.

برای دور کردن تشویش، سعی کنید به میزان کافی استراحت نمایید و وقتی که کودک در حال خواب است، شما نیز چرت بزنید. بهتر است دو هفته اول پس از زایمان، ورود بازدیدکنندگان را محدود کنید. از اینکه از شریک زندگی تان، دوستان یا افراد خانواده برای کمک در کارها کمک بخواهید احساس بدی نداشته باشید

شیر دادن نوزاد به شکل صحیح

داشتن صبر و حوصله و پوزیشن صحیح شیر دادن به نوزاد

در آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر، داشتن صبر و حوصله و امتحان کردن پوزیشن های مختلف شیر دادن کلید تغذیه موفق به شمار می آید. درد نوک سینه ها و نگرفتن سینه توسط نوزاد موقع شیر دادن جزء مشکلات رایج در بین مادرانی است که به تازگی نوزاد آنها به دنیا آمده است. با در نظر گرفتن این موضوع سعی کنید صبور باشید و برای شیر دادن درست به نوزاد تلاش نمایید. برای شروع فرایند شیر دادن، شکم کودک را روی شکم خود بگذارید و سپس دماغ نوزاد را با نوک پستان خود تراز کنید.

چانه کودک را روی قسمت پایین سینه قرار گیرد تا دهان بهتر باز شود و احتمال قرار گرفتن نوک سینه به وسیله نوزاد بهتر فراهم شود. فرو رفتن بهتر چانه در قسمت انتهایی سینه و جلو آمدن لب ها( لب های اردکی را تصور کنید) باعث می شود نوزاد بتواند سینه را به خوبی بگیرد. پوزیشن های متنوع را تست کنید تا ببینید کدام یک برای شما و کودکتان گزینه بهتری است. هرچه در موقع شیر دادن راحتی بیشتری داشته باشید، شیردهی طبیعی تر و بهتر می شود.

تغذیه نوزاد با شیر مادر

نکات مهم برای افزایش شیر مادر

در آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر، افزایش شیر با روش های مختلف مهم به نظر میرسد که بهتر است نکاتی مهم پیرامون این موضوع را بررسی نمایید.

ورزش کافی: مادرانی که نوزاد اول آنها تازه متولد می شود تمایل دارند فورا وزن خود را کاهش دهند. آنها ممکن است برای کاهش وزن سراغ ورزش های سخت و سنگین بروند. ورزش بیش از حد گاهی تولید شیر را مختل می کند. برخی از ورزش ها باعث تولید اندورفین در بدن می شوند و روی خلق فرد تاثیر مثبت دارند و استرس را کاهش می دهند.

داشتن رژیم غذایی مناسب: از بهترین راهکارها برای زیاد شدن شیر می توان به داشتن یک برنامه غذایی مناسب و هیدراته نگه داشتن بدن اشاره کرد. پس از هر بار شیر دادن باید یک لیوان آب بنوشید؛ زیرا به هیدراته نگه داشتن بدن یاری می رساند. گیاهی مثل شنبلیله در تولید بیشتر شیر موثر است و امکان تهیه آن بدون نسخه از عطاری یا داروخانه مهیاست. مادران شیرده برای ازدیاد شیر و سلامتی ارگان های بدن باید در طول روز 500 کالری بیشتر دریافت نمایند. این میزان کالری نزدیک به 300 کالری بیشتر از زمان حاملگی است.

بکارگیری شیر خشک در کنار شیر مادر: در صورتی که احساس می کنید شیر شما برای تغذیه نوزاد بس نیست و نمی تواند نوزاد را سیر کند باید شیر خشک را در کنار شیر مادر بکار ببرید.

بکارگیری دستگاه پمپاژ شیر:  راهکار دیگر برای دست یافتن به شیر در صورت کم بودن آن، استفاده از دستگاه پمپاژ شیر است. در برخی مادران بکارگیری دستگاه پمپاژ یا شیر دوش می تواند به ازدیاد شیر و تغذیه بهتر نوزاد یاری رساند. بکارگیری دستگاه پمپاژ برقی پس از شیر دادن حدودا 20 دقیقه برای هر پستان، می تواند روش مفید برای تولید شیر باشد. ارتباط با یک متخصص نیز به مادر برای داشتن یک برنامه غذایی، شیر دادن صحیح و ازدیاد شیر یاری می رساند.

دوره آموزش تغذیه کودک

دوره آموزش تغذیه کودک

اصول تغذیه مستقل کودک،روش blw، دستورات غذایی، رفع بد غذایی و ...
روش صحیح گرفتن نوزاد و شیر دادن به او

کلام آخر

در این مقاله در حیطه دستورالعمل هایی برای آموزش تغذیه نوزاد با شیر مادر سخن گفتیم که در رشد صحیح نوزاد نقش دارد. از این دستورالعمل ها می توان به دور کردن استرس، خواب کافی، داشتن صبر و حوصله، شیر دادن صحیح و ازدیاد شیر مادر به روش های مختلف اشاره کرد. انتخاب شیوه ایده آل برای شیر دادن و راحتی مادر و نوزاد، به شیردهی طبیعی تر و بهتر یاری می رساند.

از راهکارهای مناسب برای ازدیاد شیر مادر باید، داشتن برنامه غذایی ایده آل، رساندن کالری کافی به بدن و استفاده از دستگاه پمپاژ را بیان کرد. اگر احساس میکنید شیر شما برای سیر کردن نوزاد بس نیست باید شیر خشک را نیز در وعده غذایی نوزاد برای تغذیه بهتر جای دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت رو از دست نده
20% تخفیف
تمامی دوره ها
تا پایان امروز
با کد تخفیف زیر:
TKH20