20% تخفیف برای شما (تمامی دوره ها)

راهنمای کامل مدیریت و درمان شب ادراری کودکان

درمان شب ادراری کودکان
فهرست مطالب

درمان شب ادراری کودکان در افزایش عزت نفس‌، کاهش استرس و خجالت ناشی از شب ادراری نقش دارد. این درمان همچنین می تواند به پیشگیری از تحریک پوست و عفونت هایی که در اثر مواجهه طولانی مدت با ادرار ایجاد می شود، کمک نماید. در اکثر اوقات، درمان شب ادراری با بکارگیری آلارم هشدار و یا دارو انجام می شود. نیاز به درمان مخصوصا زمانی که مشکلات دیگری مانند اختلال خواب یا مشکلات اجتماعی نیز با این بیماری همراه می شوند، بیشتر احساس می شود.

دوره آموزش خواب کودک

اصول خواب کودک، آموزش خواب مستقل، روش های موثر خواب کودک و ...

منظور از شب ادرای یا بی اختیاری شبانه، به ادرار غیرعمدی در طول خواب اطلاق می شود. کودک معمولا در سنی قرار دارد که باید امکان کنترل مثانه خود را از شب تا صبح داشته باشد. بی اختیاری ادرار جزء مشکلات رایج در بین کودکان و نوجوانان است. برخلاف تصورات غلط، شب ادراری ناشی از مصرف مایعات زیاد پیش از خواب، تنبلی یا مشکلات روانی نیست. علت اصلی آن اغلب ناشی از عدم کنترل مثانه است. عوامل متنوعی مثل ژنتیک، هورمون های نامتعادل و الگوهای خواب عمیق در شب ادراری کودکان تاثیر می گذارد. در این متن تصمیم داریم پیرامون راهکارهای درمانی این مشکل رایج در بین کودکان سخن بگوییم.

استراتژی هایی برای مدیریت شب ادراری در کودکان

زمانی که از درمان شب ادراری کودکان سخن می گوییم، تعیین استراتژی های خاص برای کمک به مدیریت موثر این وضعیت ضروری به نظر می رسد. در این بخش این استراتژی‌های مهم را مورد بازبینی قرار می دهیم.

  1. تشویق کودک به بیدار شدن: یکی از استراتژی ها که می تواند به مدیریت شب ادرای یاری رساند، تشویق کودک به بیدار شدن در طول شب برای استفاده از توالت است.

  2. دسترسی راحت به توالت: اطمینان از دسترسی راحت به توالت در طول شب، کمک می کند کودک در موقع مناسب به دستشویی دسترسی پیدا کند.

  3. اجتناب از بکارگیری بیش از حد مایعات و نوشیدنی های دارای کافئین: بهتر است موقع خواب مصرف بی رویه مایعات و نوشیدنی هایی مانند قهوه را منع کنید که این موضوع می تواند در کاهش دوره های شب ادرای نقش داشته باشد.

  4. درمان بیماری های زمینه ای: درمان بیماری های زمینه ای که ممکن است در شب ادرای موثر باشد، برای مدیریت این وضعیت مهم است.

  5. مشخص کردن اهداف و انتظارات: مشخص کردن اهداف و انتظارات واقع بینانه از نتایج درمان می تواند به مدیریت بهتر بیماری کمک کند.

استراتژی های مورد نظر، همراه با مداخلات دارویی در صورت لزوم، می تواند به مدیریت شب ادراری در کودکان کمک نماید.

بیدار شدن کودک برای استفاده از دستشویی

درمان شب ادراری کودکان

بررسی راهکارهایی برای درمان شب ادراری کودکان برای خانواده هایی که کودک آنها با این مشکل روبرو است، ضروری به نظر میرسد که در این بخش به آنها می پردازیم.

آلارم رطوبت برای شب ادراری کودک

درمان شب ادراری کودکان با آلارم رطوبت جزء راهکارهای درمانی است که می توانید امتحان کنید. دستگاه مورد نظر حاوی باتری و یک پد بهداشتی حساس به رطوبت است که پد را روی ملحفه تشک قرار می دهند و آلارم را معمولا به بازوی کودک وصل می کنند. در موقع ایجاد کوچکترین رطوبت بر روی پد، آلارم با ایجاد صدا، کودک را بیدار می کند.

آلارم رطوبت وقتی عملکرد عالی دارد که در آغاز ادرار کردن و یا ایجاد رطوبت، زنگ آن به صدا درآید. اگر زنگ در موقع مناسب صدا ایجاد کند، کودک بیدار شده و در زمان مناسب خود را به توالت می رساند.

در صورتی که این روش را برای درمان شب ادراری کودکان امتحان می کنید، بهتر است زمان زیادی برای پاسخگویی به این شیوه درمانی در نظر بگیرید. اغلب مدت زمانی بین 1 تا 3 ماه زمان نیاز است تا پاسخ مورد انتظار را دریافت کنید. در اکثر اوقات 16 هفته زمان نیاز است تا متوقف شدن ادرار کردن به طور کامل را در بستر کودک مشاهده نمایید. بکارگیری آلارم رطوبت برای این وضعیت کودک در اغلب کودکان موثر است. این شیوه درمانی، عوارض جانبی کمتری نسبت به دارو درمانی دارد و راه حلی طولانی مدت به شمار می آید.

دلیل شب ادراری کودکان

آموزش جامع از پوشک گرفتن کودک

استفاده از آلارم های مچی برای درمان شب ادراری

دارو درمانی برای درمان شب ادراری کودک

در صورتی که درمان شب ادراری کودکان با آلارم هشدار موثر نبود ممکن است برای مدت کوتاهی بکارگیری داروها تنها راهکار باشد.

یکی از داروهای رایج برای درمان شب ادراری که توسط پزشک تجویز می شود، دسموپرسین (DDAVP) است که کمک می کند ادرار در موقع شب در مثانه جمع نشود. مصرف بیش از حد مایعات در موقع بکارگیری این دارو ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. اگر پس از مصرف این دارو عارضه هایی مانند تب، اسهال و تهوع مشاهده شد، باید مصرف دارو را متوقف کرده و با متخصص مشورت نمایید. داروی مورد نظر جزء داروهای خوراکی به شمار می آید که برای کودکان بزرگتر از 6 سال تجویز می شود. با توجه به نظر سازمان غذا و داروی ایالات متحده، فرم های اسپری بینی این دارو به علت ایجاد عوارض جانبی برای درمان این بیماری توصیه نمی شوند.

در صورتی که کودک دارای مثانه کوچکی است، بکارگیری دارویی مثل اکسی بوتینین (Ditropan XL) انقباضات مثانه را کم می کند. اگر خیس شدن لباس زیر در طول روز نیز در کودک اتفاق می افتد، داروی مورد نظر ممکن است مفید باشد. این دارو معمولاً همراه با سایر داروها بکار گرفته می شود و اغلب زمانی که داروهای دیگر تاثیر نداشته باشند، گزینه ای مناسب است.

گاهی برای درمان این بیماری بر طبق نظر پزشک چندین دارو برای کودک بکار می رود؛ اما تضمینی برای اثربخش بودن آنها وجود ندارد. در اکثر اوقات با قطع دارو همچنان کودک شب ادراری را تجربه خواهد کرد. معمولا شب ادراری در کودکان پروسه ای متفاوت را طی می کند و خود به خود نیز پایان می یابد.

مصرف دارو برای درمان بی اختیاری شبانه در کودکان

کلام آخر

درمان شب ادراری کودکان جزء نیازهای اصلی اغلب خانواده هایی است که کودک آنها با این وضعیت درگیر هستند. در این مقاله پیرامون استراتژی هایی برای مدیریت این بیماری و درمان هایی مثل آلارم هشدار و دارو درمانی سخن گفتیم. از جمله استراتژی های موثر برای درمان این بیماری می توان به تشویق کودک به بیدار شدن، دسترسی راحت به توالت، اجتناب از استفاده زیاد از کافئین و مایعات، درمان بیماری های زمینه ای و مشخص کردن اهداف و انتظارات اشاره کرد. داروهای متفاوتی توسط روانپزشک یا روانشناس بالینی کودک برای درمان این بیماری تجویز می شود که از آن می توان به دسموپرسین و اکسی بوتینین اشاره کرد. مصرف داروهای متنوع برای رهایی از این وضعیت باید با نظر متخصص باشد و بهتر است از مصرف دارو به شکل خودسرانه دوری کنید.

رزرو مشاوره خصوصی مامایی

مشاوره با مهسا یزدانیان کارشناس مامایی (نظام پزشکی: م-58324)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت رو از دست نده
20% تخفیف
تمامی دوره ها
تا پایان امروز
با کد تخفیف زیر:
TKH20