20% تخفیف برای شما (تمامی دوره ها)

بهترین روش خواباندن کودک چیست؟ (۸ نکته مهم)

بهترین روش خواباندن کودک چیست؟
فهرست مطالب

آیا شما هم با معضلی که همه ی والدین دارند روبرو هستید! که چگونه نوزاد را در شب بخوابانید؟ گریه کردن نوزادان هنگام خواب غیرمعمول نیست، و این مسئله باعث ایجاد دشواری در خواباندن کودکان میشود. این تقلا برای به خواب رفتن می تواند به دلیل گرسنگی یا پوشک خیس یا بیماری باشد. گاهی اوقات، نمی توان دقیقاً دلیل بیدار بودن یا بی قراری کودک را مشخص کرد، اما نکات و ترفندهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کودک خود را به خوابیدن تشویق کنید.

اگر می‌خواهید به نحوه خواباندن نوزاد تازه متولد شده یا بزرگ‌تر مسلط شوید، اتخاذ چند استراتژی که باعث خوابیدن و آرام شدن کودک شود، مفید است. ما 9 نکته و ترفندی را گردآوری کرده‌ایم که می‌تواند به خوابیدن کودک شما کمک کند – و استفاده مداوم از آنها در طول زمان ممکن است به کودک شما کمک کند تا یاد بگیرد که چگونه با نزدیک شدن به زمان خواب شب (یا خواب های کوتاه در طول روز) آرام بگیرد.

ویدیو : شربت خواب آور برای خواب راحت کودک

1. مطمئن شوید که کودک شما راحت باشد

قبل از اینکه کودک خود را در گهواره قرار دهید، مطمئن شوید که او راحت است. آیا کودک شما نیاز به تعویض پوشک یا شیر دادن دارد؟ آیا کودک شما مقدار مناسب لباس گرم و راحت به تن دارد؟ آیا دمای اتاق خنک (نه خیلی سرد) و راحت است؟ یک محیط دنج و آرام کمک زیادی به خوابیدن کودک شما خواهد کرد.

چند روش دیگر که خواب راحت و سریع کوچولوی شما کمک خواهد کرد شامل موارد زیر است:

  • تاریک کردن اتاق:‌ چراغ های اصلی اتاق کودک خود را خاموش کنید و با کشیدن پرده ها از نورهای بیرون کم کنید. روشن بودن یک چراغ خواب ممکن است به خوابیدن و آرام شدن کودک شما کمک کند.
  • برای کمک به خوابیدن و آرام شدن نوزاد صداهای آرام بخش مانند موسیقی ملایم، لالایی (وایت نویز) پخش کنید
نکات مهم خواباندن کودک

۲. نوزاد خود را قنداق کنید

اگر به این فکر می کنید که چگونه نوزاد تازه متولد شده را بخوابانید، می توانید از روش قنداق کردن استفاده کنید که برای نوزادان مناسب است.

با قنداق کردن، بسیاری از نوزادان (مخصوصا نوزادان تازه متولد شده)‌ سریعتر به خواب می روند و مدت طولانی تری خواب می مانند. از آنجایی که بدن آنها هنوز در حال رشد است، نوزادان فاقد کنترل حرکتی هستند و اغلب به طور غیرارادی تکان می‌خورند، دست‌های خود را تکان می‌دهند و پاهای خود را در هنگام خواب حرکت می‌دهند. این حرکت ناخواسته می تواند به طور تصادفی آنها را بیدار کند، به همین دلیل قنداق کردن می تواند راه حل خوبی باشد، زیرا به آنها احساس راحتی و امنیت می دهد و از حرکت بیش از حد دست ها و پاهای آنها جلوگیری می کند.

چند نکته مفید برای قنداق کردن:

  • برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کودک از یک پتوی پنبه ای سبک یا کیسه خواب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که فضای زیادی برای حرکت باسن و پاهای کودک خود بگذارید، زیرا قنداق کردن خیلی محکم می تواند منجر به مشکلات لگنی در آینده شود.
ایجاد روتین قبل از خواب کودک

۳. یک برنامه خواب تنظیم کنید

حدودا ۱۶ هفته زمان نیاز است تا ریتم شبانه روزی نوزاد شما کامل و بالغ شود بنابراین در چند ماه اول باید انتظار خواب های نامنظم کودک را داشته باشید. با این حال هیچ وقت برای ایجاد یک برنامه خواب برای نوزاد زود یا حتی دیر نیست. علاوه بر مطالعه مقالات کاربردی در این زمینه میتوانید از برنامه هایی که به شما در ایجاد یک برنامه خواب کمک میکنند مثل Smart Sleep استفاده کنید.

۴. در طول روز به کودک خود توجه کنید

کارشناسان می گویند که وقتی کودک شما در طول روز مقدار زیادی توجه دریافت کند، احساس آرامش و امنیت بیشتری می کند (و برای خواب در شب آماده تر است). پس همین الان بروید و کوچولوی خود را در آغوش بگیرید، با او بازی کنید و با او صحبت کنید. زمانی که کودک شما در بیداری از عشق و توجه زیاد برخوردار باشد ممکن است زمان بیشتر و راحت تر به خواب برود.

تنظیم برنامه خواب نوزاد

۵. یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید

در اوایل 6 تا 8 هفتگی، می توانید شروع به ایجاد یک برنامه خواب آرام با کودک خود کنید. روتین شما می تواند شامل هر چیزی باشد که دوست دارید، اما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

روتین باید آرام بخش باشد. از هر چیزی که بیش از حد محرک است اجتناب کنید.
قسمت آخر برنامه (حداقل 10 دقیقه آخر) باید در اتاق خواب کودک یا اتاق شما (اگر در اتاق مشترک هستید) انجام شود. این به کودک شما کمک می‌کند تا اتاق خواب را با فعالیت‌های مثبت و آرام درک کند.
هدف یک روتین قبل از خواب این است که به کودک خود این پیام را بدهید که زمان خواب فرا رسیده است. در اینجا لیستی از مواردی را آوردیم که می توانید در برنامه خواب کودک خود بگنجانید:

  • یک حمام گرم
  • ماساژ کودک
  • لباس پوشیدن کودک برای خواب
  • مسواک زدن دندان ها
  • تکان دادن (به عنوان مثال در یک صندلی راک یا گلایدر)
  • کم نور کردن چراغ های اتاق خواب (شاید دوست داشته باشید چراغ شب را روشن بگذارید)
  • خواندن لالایی
  • پخش موسیقی ملایم یا صدای سفید
  • یک بغل و بوس شب بخیر
  • قنداق کردن (برای نوزادان)
دوره آموزش خواب کودک

دوره آموزش خواب کودک

اصول خواب کودک، آموزش خواب مستقل، روش های موثر خواب کودک و ...

۶. کودک خود را قبل از اینکه بخوابد در گهواره قرار دهید

هنگام یادگیری نحوه خواباندن نوزاد، این نکته یکی از مهم ترین نکات است. با قرار دادن نوزاد در گهواره قبل از خواب (و در حالی که خواب‌آلود است)، به او کمک می‌کنید که یک ارتباط مثبت با خواب ایجاد کند و تخت را با خوابیدن برابر بداند. به همین ترتیب، اگر کودک شما همیشه در آغوش شما بخوابد، ممکن است برای خوابیدن در گهواره دچار مشکل شود، زیرا این احساس آشنا نیست. همچنین ممکن است منجر به گریه کودک شما شود تا زمانی که هنگام بیدار شدن از خواب آنها را بلند کنید، زیرا بازوهای شما همان چیزی است که آنها با خوابیدن مرتبط می کنند.

۷. به کودک خود یک پستانک پیشنهاد دهید

تحقیقات نشان داده است که پستانک می تواند به آرامش کودک شما در شب کمک کند و همچنین خطر SIDS را کاهش دهد. اگر شیر می‌دهید، قبل از دادن پستانک، صبر کنید تا نوزادتان در حدود 3 تا 4 هفتگی باشد. اگر پستانک کودک شما هنگام خواب افتاد، دیگر نیازی به گذاشتن آن در دهان او نیست. با این حال، اجازه ندهید کودکتان با شیشه شیر بخوابد، زیرا شیر یا شیر خشک می تواند در دهان او جمع شود و منجر به پوسیدگی دندان و عفونت گوش شود.

پستونک به کودک بدیم یا ندیم؟ فواید و معایب | کارشناس مامایی

۸. هنگام توجه به نیازهای کودک، تعادل را حفظ کنید

اگر کودک شما شب‌ها به‌ویژه دمدمی مزاج است و بعد از به خواب رفتن از خواب بیدار می‌شود، سعی کنید فوراً به کنار او نروید، به کودکتان فرصت دهید تا خودش را آرام کند و خودش دوباره بخوابد. روش Ferber یک استراتژی شناخته شده تمرین خواب است که شامل این رویکرد است.

اما اگر کودک شما همچنان به گریه و داد و بیداد ادامه می دهد، ممکن است نیازی داشته باشد که باید برطرف شود، مانند شیر دادن یا تعویض پوشک. هنگامی که به نیازهای کودک خود در شب رسیدگی می کنید، بهتر است این کار را بدون روشن کردن چراغ های اتاق خواب و در حالی که همه چیز را ساکت و آرام نگه دارید، انجام دهید. پس از اتمام شیر دادن یا تعویض پوشک، کودک خود را دوباره در گهواره قرار دهید تا بخوابد.

اگر فکر می‌کنید که کودکتان بداخلاق است زیرا ممکن است بیمار باشد، تب یا سایر علائم بیماری را بررسی کنید و در صورت نیاز با مراقبت‌های پزشکی تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی های مفید خواب و دریافت مشاوره خصوصی با کارشناس مامایی به صورت آنلاین از بخش زیر اقدام کنید:

رزرو مشاوره خصوصی مامایی

مشاوره با مهسا یزدانیان کارشناس مامایی (نظام پزشکی: م-58324)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت رو از دست نده
20% تخفیف
تمامی دوره ها
تا پایان امروز
با کد تخفیف زیر:
TKH20